Belang van de baby/dreumesgroep en dreumes/peutergroep

Rust voor de baby ontdekken voor de dreumes

In het eerste 1,5 jaar van een baby zijn de ontwikkelingsstappen het grootst. Binnen een jaar gaat een kind van liggen naar kruipen, zitten, staan en lopen. Om deze stappen zo goed mogelijk te ondersteunen hebben baby’s en dreumesen een ruimte nodig die elke stap ondersteunt (de ruimte geeft). Dat is dan ook de belangrijkste reden om een aparte babygroep te hebben met materialen die speciaal voor deze leeftijdscategorie zijn ontwikkeld. Emmi Pikler heeft prachtige materialen ontwikkeld die past bij wat een kind op dat moment kan of waar  juist veel interesse in het spel voor is. Door helemaal gericht te zijn op het schema en de behoefte van het individuele kind is er rust en structuur op de groep. Kinderen zijn tevreden, hebben hun momenten van verzorging waar extra veel tijd aan het kind wordt gegeven en kunnen daardoor daarna heerlijk zelf spelen. Tijdens een rondleiding vertellen wij u uitgebreid over de andere bijzondere aspecten van onze visie op kinderopvang.

Belangrijkste punten op een rij:

  • Een ruimte ingericht met de prachtige materialen volgens de visie van Emmi Pikler.
  • Baby’s die nog niet kunnen kruipen hebben een apart deel om te spelen en  het rollen en draaien te oefenen.
  • Pedagogisch medewerkers zorgen dat de kinderen veel individuele aandacht krijgen met de verzorging zoals verschonen en eten. Het ritme van het kind wordt gevolgd wat zorgt voor tevreden kinderen die optimaal komen tot spel en ontdekken.
  • De inrichting (aanwezige materialen) wordt regelmatig aangepast zodat kinderen altijd geboeid blijven in hun spel.

Overgang van dreumes naar dreumes/peutergroep

Aan de overgangsfase besteden wij veel tijd. Door de kleinschaligheid van de vestiging kennen de kinderen alle medewerkers. Omdat de dreumes al regelmatig op bezoek is geweest op de dreumes/peutergroep,  is de overgang naar deze groep niet meer zo spannend voor hem/haar. Natuurlijk begeleiden we de echte overgang goed door een vaste begeleider de eerste paar keer even mee te laten gaan. Dat is een veilig gevoel voor het kind en voor u als ouder.

Daar waar mogelijk laten we kinderen samen met een ander kindje overgaan. Dit hangt echter af van de opbouw van de groep en is daarom niet altijd te garanderen.

Op de dreumes/peutergroep is de ruimte zo ingericht dat kinderen veel zelf kunnen doen. Maria Montessori is vooral bekend om de zin “leer mij het zelf doen”. Als kinderen deze gelegenheid krijgen zijn ze veel meer betrokken bij de materialen en de gebeurtenissen. Zo eten wij laag en stimuleren wij kinderen zelf op te scheppen en in te schenken. Met heel veel aandacht en concentratie schenken kinderen hun eigen glaasje in. Sinds wij dit doen eten en drinken kinderen veel  beter. De materialen zijn uitdagend, veel van hout en uit het dagelijkse leven. Kinderen kijken naar ons en willen ons graag nadoen. Wij zorgen dat wij goed naar de kinderen kijken en aansluiten bij de interesses die zij hebben en de gevoelige fasen waar zij in zitten. Vanuit een basisinrichting worden materialen toegevoegd en vervangen naar de behoefte van de kinderen. Prachtig om te zien hoe de kinderen zich allemaal vermaken.